سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف امروز در جلسه یکصد و دوازدهم شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد

 ، تا در زمان ارائه گزارش حادثه ریزش ساختمان سعادت‌آباد حضور داشته باشد که در جریان این جلسه ، طرح دوفوریتی الزام شهرداری به پیگیری و ارائه گزارش مستندات لازم در مورد حادثه تخریب ساختمان سعادت‌آباد و نیز کمک به بازماندگان کارگران متوفی نیز به تصویب رسید.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این جلسه اظهار کرد: بهتر است، یک بار به شکل جامع و کامل در مورد این حادثه صحبت شود، تا این گونه برداشت نشود که مدیریت شهری، نسبت به این حادثه تلخ، بی‌تفاوت بوده است.

وی اظهاراتی را که از سوی برخی افراد در رسانه ملی و کمیسیون عمران مجلس صورت گرفته را ظلم در حق شورای شهر تهران عنوان کرد و افزود: به جای آنکه برخی آقایان در حوزه مسوولیت خود پاسخگو باشند، شهرداری تهران را به تراکم‌فروشی متهم می‌کنند و می‌گویند، شهرداری تهران عامل اصلی این حادثه بوده است.

شهردار تهران به حذف تراکم فروشی غیرمجاز در دوره مسوولیت خود اشاره کرد و گفت: تنها چیزی که از زمان ورودم به شهرداری تهران به شکلی محکم بر آن ایستاده‌ام، حذف تراکم فروشی بوده و قطعا هیچ رابطه‌ای بین تراکم فروشی و ریزش ساختمان سعادت‌آباد وجود نداشته و اگر برخی این تصور را دارند، باید خودشان توضیح بدهند.

وی تاکید کرد: با اطمینان به مردم می‌گویم که تا به حال در شهر تهران، تراکم‌فروشی نکرده‌ام و نخواهم کرد. این حادثه در زمان مسوولیت همان افرادی که این اتفاق را به ما نسبت می‌دهند، روی داده، اما حالا به شهرداری فعلی تهمت می‌زنند.

وی افزود: شهر تهران، حتما نیاز به فروش تراکم مجاز دارد، اما هرگز این طور نبوده که برخی پول بیاورند و تراکم بگیرند. آن افرادی که در مورد شهرداری این حرف‌ها را زده‌اند، باید جوابگو باشند. چرا که این حرف‌ها ظلمی در حق شهرداری تهران است. شهرداری تهران توانسته است، طی دو سال گذشته، درآمدهای این شهر را بدون تراکم فروشی بالا ببرد، اما برخی نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند.

قالیباف تصریح کرد: از اقدام رسانه ملی بسیار متاسفم که این ظلم را در حق شهرداری تهران کرده و به افرادی که خودشان مقصر بوده‌اند، اجازه داده است که چنین تهمت‌هایی را به شهرداری تهران وارد کنند.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود، به امضای تفاهم‌نامه مربوط به آیین‌نامه اجرایی ماده 33 بین شهرداری تهران، شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن اشاره کرد و گفت: شهرداری و شورا، تا جایی که امکان داشت برای اجرایی کردن این تفاهم نامه اصرار کردند، اما از سوی سازمان نظام مهندسی، اقدامی صورت نگرفت و مهندس ناظر ساختمان سعادت آباد در کمال حماقت، زیر برگه را امضا کرده و مسوولیت همه چیز را پذیرفته، چرا که فقط به دنبال پول بوده است.

وی ادامه داد: شهرداری اصرار فراوانی برای اجرای این آیین‌نامه داشت و به دنبال این بود که نظارت بر ساختمان را محتوایی و اثرگذار کند.

شهردار تهران افزود: افتخار می‌کنم که از زمان تصویب این آیین نامه، حدود 18 مهندس ناظر متخلف را در لیست سیاه گذاشته و به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد به جلو فرار می‌کنند و به جای حرف قانونی و اصولی در رسانه ملی در مورد شهرداری تهران فرافکنی می‌کنند.

وی حمایت از بازماندگان این حادثه را وظیفه انسانی شهرداری تهران خواند و افزود: اکثر این حادثه‌دیدگان دانشجویانی بودند که برای مخارج خود و خانواده کار می‌کردند و به دلیل این که این افراد، در محدوده جغرافیایی شهر تهران ساکن نبوده‌اند، از شورای شهر می‌خواهم، تا به من اجازه دهند که به خانواده‌های این افراد کمک مالی دهم.

قالیباف گفت: مجموعه مدیریت شهری باید از قوه قضاییه بخواهد، تا بدون فوت وقت و قبل از فراموشی این حادثه به آن رسیدگی کند و باید از همین امروز برای ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند، تصمیم‌گیری مهمی صورت گیرد و مهندسان ناظری که فقط امضا می‌کنند، مجازات شوند. در عین حال، سایر متخلفان این حادثه در هر سازمان و هر موقعیتی، حتی اگر در شهرداری تهران باشند، باید مجازات شوند.

با تصویب طرح دو فوریتی شورا؛ شهرداری تهران ملزم به پیگیری حادثه سعادت آباد شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب طرحی دو فوریتی، شهرداری تهران را ملزم ساختند که پیگیر حادثه سعادت آباد شود.

در جلسه امروز شورای شهر تهران و به دنبال گزارشی از حادثه ریزش ساختمان "مهرسیما" در منطقه سعادت آباد، اعضای شورا تصمیم گرفتند با تهیه طرح دو فوریتی، شهرداری تهران را ملزم به پیگیری موضوع تا حصول نتیجه لازم، نمایند.

بر همین اساس، طرحی تحت عنوان الزام شهرداری تهران به پیگیری و ارائه گزارش از حادثه سعادت آباد، تهیه و بعد از اینکه موافقان ومخالفان این طرحف نظرات خود را بیان کردند، با قید دو فوریت تصویب شد.

در این طرح که به اتفاق آراء اعضای شورای شهر تهران تصویب شد، شهرداری تهران تا سقف دو میلیارد ریال به عنوان کمک به بازماندگان کارگران متوفی در این حادثه پرداخت می نماید.

شهردار تهران با عنوان این مطلب که ما نمی توانیم از دادستان بخواهیم با شهرداری همکاری کند تا بتوانیم به موضوع رسیدگی کنیم، افزود: در این قبیل موضوعات، شهرداری می تواند با دادستان همکاری کند که آنها زودتر به نتیجه برسند.

دکتر محمدباقر قالیباف در عین حال بر آمادگی شورای شهر و شهرداری تهران در پیگیری این حادثه و تعیین تکلیف پرونده تاکید کرد.

کد خبر 57439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز